Crowdinvesting polega na digitalizacji procedury uzyskania finansowania i dopuszczeniu do niej inwestorów indywidualnych. W Polsce stosuje się go głównie do transakcji kapitałowych (equity), ale obserwowana za granicą skuteczność modeli dłużnych interesuje operatorów platform także w Polsce.

Jak podkreślił Karol Król w dzisiejszym artykule w Pulsie Biznesu pożyczki społecznościowe dla osób fizycznych są w Polsce obecne od niemal dekady. Skala tego rynku jest nieporównywalnie niższa od brytyjskich i amerykańskich liderów branży, ale szacuje się ją na kilkadziesiąt milionów złotych obrotu rocznie.

Ważniejszy dla rynku kapitałowego jest rozwój oferty dla MŚP i tym samym zwiększanie dostępu do finansowania. W związku z ograniczeniami dla małych ofert obligacji oraz rosnącym popytem na finansowanie pozabankowe będziemy obserwować rozwój segmentu crowdinvestingu dłużnego. Dotyczy to w szczególności sektora nieruchomości, w którym należy spodziewać się nowych platform i w konsekwencji ofert dla inwestorów indywidualnych.

Ten rodzaj crowdfundingu również jest opatrzony ryzykiem straty kapitału. Czynniki ryzyka leżą przede wszystkim w indywidualnej procedurze oceny podmiotu aplikującego o finansowanie oraz doboru parametrów oferty dla inwestora — długości umowy, oprocentowania, zasad wypłacania.