Ocena produktu inwestycyjnego to kluczowe zadanie każdego inwestora, także początkującego. Prawidłowa analiza zabezpiecza przed błędnymi decyzjami, które mogą narazić nas na poważne straty. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć zanim zaczniesz wspierać wybrane projekty.

Pamiętaj, że jeżeli bierzesz udział w crowdinvestingu, to inwestujesz w tzw. finansowanie społecznościowe, gdzie zainteresowani użytkownicy wspólnie zbierają środki na projekt pomysłodawcy. Tutaj inwestujesz nie tylko pieniądze, ale także emocje, ponieważ wspierasz to, w co wierzysz. W zamian otrzymujesz obiecane bonusy oraz stajesz się akcjonariuszem spółki, przez co masz prawo głosu oraz do dywidendy. A co najważniejsze pracujesz na wspólny sukces projektu.

Jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z crowdinvestingiem powinniśmy dokładnie zastanowić się z jakiej platformy chcemy skorzystać i na niej przejrzeć projekty, które w pierwszej chwili wzbudzą nasze zainteresowane. W biznesie równie ważna co dokładna analiza jest również intuicja.

Intuicja nie jest procesem, który zachodzi niezależnie od analizy; obydwa te procesy są raczej istotnymi, komplementarnymi składnikami skutecznych systemów podejmowania decyzji.

– Weston Agor, Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać.

O świadomym inwestowaniu  przeczytasz tutaj.

Elementy profilu projektu

Oceniając produkt inwestycyjny jakim jest projekt crowdinvestingowy powinniśmy zwrócić szcze- gólną uwagę na elementy profilu projektu, które zostały zaprezentowane na platformie. To dzięki nim poznamy pomysł, ideę, twórców oraz dowiemy się jak wygląda sytuacja rynkowa i przede wszystkim jakie są prognozy.

Sprawdź:

  • opis projektu – w opisie powinieneś znaleźć wszystkie najważniejsze informacje dotyczące 
prezentowanego projektu;
  • opis zespołu – to jeden z najważniejszych elementów, ponieważ pozwala poznać twórców i 
ewentualnie się z nimi utożsamić, polubić lub po prostu im zaufać;
  • dokumenty ofertowe – to podstawa analizy projektu crowdinvestingowego, ponieważ znajdują się tutaj wszystkie niezbędne informacje do tego, aby ocenić projekt i możliwą stopę 
zwrotu;
  • parametry inwestycji – to czynniki, które pokazują nam ile możemy zainwestować i jaki 
procent akcji zostanie nam przekazany. Dzięki temu możliwa jest kalkulacja korzyści inwe- 
storów;
  • multimedia – dobrze przygotowane materiały multimedialne świadczą o poważnym podej
ściu do projektu oraz ewentualnych możliwościach marki i przede wszystkim jej zaangażowaniu w przedstawianie najlepszej jakości produktów. Dodatkowo obraz działa bardziej na wyobraźnię i jest w stanie więcej przekazać niż długie treści pisane;
  • bonusy – co prawda nie jest to tak ważny punkt jak przy crowdfundingu, gdzie jest jedyną możliwością otrzymania nagrody za wsparcie. W crowdinvestingu stanowi dodatkową korzyść i lojalizuje społeczność. Dzięki temu poza tym, że stajemy się akcjonariuszami spółki otrzymujemy wartość dodaną.
  • prognozy i plany – to bardzo ważny punkt, któremu należy poświęcić szczególną uwagę. Dzięki niemu dowiemy się jakie plany na przyszłość ma spółka i jak one rokują. Jeśli jest to branża, której przewiduje się dynamiczny rozwój, inwestycja w projekt może się okazać tzw. złotym strzałem. Prognozy pokazują natomiast podejście spółki do przyszłości, od czego zależy również sukces mikro-udziałowców.

Inwestowanie na platformach crowdinvestingowych uczy początkujących inwestorów prawidłowego czytania dokumentów ofertowych oraz analizy tego typu projektów. Stwarza szansę na przetarcie drogi w tym świecie, także osobom, które nie mają żadnego doświadczenia.

Inwestując w modelu crowdinvestingu szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na wykazywaną przez pomysłodawców interakcję z inwestorami. Jak sama nazwa finansowania społecznościowego wskazuje, jego sukces zależy przede wszystkim od zaangażowanej społeczności. Jeśli inwestorzy prawidłowo ją prowadzą i informują na bieżąco o najświeższych informacjach, konsultują pomysły to zyskują coś więcej niż tylko akcjonariuszy. To ludzie, którzy wierzą w projekt i tak samo pragną, aby osiągnął sukces, jak jego twórcy. Daje to ogromną satysfakcję i tworzy silną markę.

To warto zapamiętać:

Zanim zaczniesz inwestować stań się świadomym inwestorem!

Oceniając produkt inwestycyjny zwróć uwagę na:

  1. Formę komunikacji marki z otoczeniem
  2. Kompletność dokumentów oraz ich jakość,
  3. Wiarygodność prognoz
  4. Rzetelność informacji
  5. Wysokość wyceny
  6. Zaangażowanie społeczności
  7. Jakie emocje budzi projekt
  8. Jakie są perspektywy jego rozwoju
  9. Jakie korzyści oferuje ta inwestycja