Corporate values, czyli wartości firmy to kluczowe elementy pozwalające na prawidłowe sformułowanie strategii i celów organizacji oraz dotarcie do właściwej grupy docelowej. Nie chodzi tutaj tylko o powieszenie nijakich deklaracji na stronie przedsiębiorstwa czy ogłaszanie ich we wszystkich materiałach. Innowacyjne podejście do wartości spółki tworzy dialog pozwalający na interpretację poszczególnych idei oraz możliwość zastosowania się do nich. W efekcie zwiększa to zaangażowanie społeczności, ułatwia współpracę, ale przede wszystkim realnie wpływa na rozwój i sukces projektów. 

Wartości jako DNA firmy

Możliwość utożsamienia się z wartościami spółki stanowi istotny element łączący otoczenie firmy. Bardzo ważne jest, aby poza podstawowymi czynnikami jakimi jest np. zarabianie pieniędzy lub kupowanie produktów stały również pewne idee. Dziś bardzo zwracamy na to uwagę. Wystarczy przeanalizować na szybko choćby gorący obecnie trend eco. Po popularności naturalnych i ekologicznych produktów widać jak ważne jest dla klientów łączenie się zieloną filozofią. Niemniej istotne jest także skupienie się na tym, co ważne jest dla naszej grupy docelowej. Wartości spółki powinny być uniwersalne, ale nie nudne czy oklepane. Puste frazesy nikogo nie przekonają. 

Równie ważne jest respektowanie ustalonych zasad. Oznacza to, że od tego jak są przekazywane i szanowane w firmie zależy jacy klienci czy partnerzy biznesowi będą nam towarzyszyć. Dodatkowo wpływa to na przyciąganie najlepszych pracowników. Zaangażowanie w życie firmy oraz wysoka kultura organizacji powoduje, że coraz więcej osób jest zainteresowanych współpracą z nią. 

Jak podkreślają niektórzy autorzy definicji systemów wartości w organizacji, jest to swego rodzaju DNA spółki, ponieważ zapewnia ciągłość działalności oraz utrwala sukces rynkowy. Dalszy rozwój oraz trwanie w wartościach gwarantuje nie tylko ich większą świadomość, ale także późniejsze łatwiejsze zarządzanie nimi. 

Cena jest tym, co płacisz. Wartość jest tym, co otrzymujesz.

Warren Buffett


Dlaczego wartości są tak ważne?

Spółka, która prowadzi zarządzanie poprzez wartości nie tylko buduje i wzmacnia zaufanie pracowników, partnerów biznesowych, ale także przewagę konkurencyjną. Dodatkowo pracownicy, którzy mogą utożsamić się z pewnym systemem idei funkcjonującym w przedsiębiorstwie są bardziej kreatywni, a co za tym idzie wprowadzają więcej innowacji i dobrych rozwiązań. To ma ogromne znaczenie także dla wzrostu ich kompetencji – a jeśli rozwija się kadra, to i przedsiębiorstwo rośnie. 

Albert Einstein kiedyś powiedział: 

Nie staraj się zostać człowiekiem sukcesu, lecz człowiekiem wartościowym.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że budowanie firmy na wartościach zapewnia „długowieczność” marki. Znane brandy oraz największe korporacje świata reprezentują pewne idee, które są globalnie znane. Dodatkowo stałe wartości, które są od początku w organizacji stanowią doskonałą bazę i inspirację dla kolejnych zarządców. Przykładem tego typu kampanii jest m.in.  „Connecting people” zrealizowana przez Nokię.

Wartości a crowdinvesting

Crowdinvesting jako forma finansowania społecznościowego głównie bazuje na wartościach. Prawidłowo przeprowadzona kampania gwarantuje połączenie się z otoczeniem rynkowym jeszcze bardziej, ponieważ stwarza realne możliwości stania się częścią przedsiębiorstwa. Co najważniejsze na platformach crowdinvestingowych inwestorzy mogą wspierać te projekty, które wydają im się nie tylko rentowne, ale przede wszystkich wpisują się w ich własne wartości. Jednak kluczem do sukcesu tego typu projektu jest przede wszystkim zaufana społeczność, która łączy się w tej samej idei. Gama finansowanych w ten sposób pomysłów jest szeroka. Możemy tu znaleźć gry komputerowe, książki, płyty, hotele, a także pomysły na biznes w mniej popularnych branżach.

Wspierający nie tylko inwestują w projekt na wstępnym etapie jego funkcjonowania, ale także przekazują bezcenne doradztwo i wsparcie biznesowe. W crowdinvestingu rolę wspierającego pełni społeczność zainteresowana danym pomysłem. Może nie tylko inwestować, ale także komentować i dyskutować na temat danej idei. Tutaj inwestorem może zostać prawie każdy.

Jakie to niesie korzyści dla społeczności? Otrzymuje ona szanse stania się częścią rozwijającego się projektu, może z bliska obserwować jego rozwój, uczestniczyć we wzroście jego wartości, mieć bezpośredni kontakt z pomysłodawcą, a co najważniejsze wpływać na jego sukces. 

Warto zapamiętać:

Wartości spółki:

– tworzą jednolitą organizację

– jednoczą otoczenie rynkowe firmy

– wzmacniają zaufanie

– tworzą wiarygodność

– wpływają na „długowieczność” organizacji

– kształtują grupę docelową 

– bezpośrednio wpływają na zyski i sukces spółki.

***

Artykuł powstał w ramach cyklu „Świadomy Przedsiębiorca”. Więcej przeczytacie tutaj. Jeżeli artykuł Ci się spodobał i potrzebujesz pomocy w pracy nad wizerunkiem Twojej marki, skontaktuj się z nami.

***