Online presence – wizerunek jako narzędzie

Nie jest tajemnicą, że wizerunek to kluczowy element, który wpływa na sukces w biznesie. Równie ważny jest ten personalny, jak i całego projektu czy przedsięwzięcia. To swego rodzaju narzędzie, które buduje pewien obraz marki czy produktu w oczach i wyobraźni klientów. Jego kreowanie nie jest natomiast łatwą sztuką. Wymaga wiedzy, cierpliwości i przede wszystkim czasu.

Czym jest wizerunek?

Wizerunek (ang. image) – subiektywne wyobrażenie określonej organizacji, firmy, produktu, usługi, osoby, które powstaje w umysłach ludzi, w otoczeniu zewnętrznym (np. społeczeństwo, klienci, kontrahenci, instytucje okołobiznesowe) i wewnętrznym (pracownicy, zarząd, związki zawodowe). Ma ono ścisły związek z szeregiem bodźców wysyłanych do otoczenia przez podmiot, którego dotyczy proces kształtowania wizerunku.

Źródło: Media i Marketing Polska (DT)

Wizerunek łączy w sobie takie czynniki jak wartości, tożsamość, idee oraz przede wszystkim emocje. To składowa tego co dzieje się z marką i produktem w świecie online oraz offline. Najważniejszą jego cechą jest natomiast spójność i jasny przekaz. Tylko wtedy trafi do właściwego odbiorcy.

Plan na odpowiedni wizerunek bardzo często znajduje się w strategiach biznesowych planowanych przez firmy. Dzieje się tak, ponieważ każde działanie jakie podejmuje marka wewnątrz i na zewnątrz ma wpływ na obraz, który tworzy się w świadomości otoczenia. A to właśnie on w dużej mierze wpływa na zaufanie jakim społeczność obdarzy daną organizację.

W obliczu ogromnej konkurencji i mnogości przekazów nie można zapomnieć o dbaniu o swój image, który jest rozpowszechniany w otoczeniu. Ciężka praca włożona w jego budowanie przynosi wymierne korzyści dla całej organizacji oraz pomaga we wzmocnieniu pozycji marki na rynku. Każdy świadomy przedsiębiorca powinien mieć jasno określony obraz swojego brandu, który chce komunikować światu.

Online presence

Moglibyśmy stwierdzić, że w digitalowym świecie marka nie ma żadnego wpływu na to jaki jej obraz wytworzy się w świadomości odbiorców. Jednak jest to mylne założenie. Mimo mnóstwa informacji, które dostajemy każdego dnia firma, osoba czy brand w każdej chwili może przekazać swój komunikat do otoczenia. Służą temu możliwości, jakie stwarzają dzisiejsze kanały komunikacji. Są to m.in. social media, marketing, public relations czy employer branding. W zależności od ich formy, treści czy idei mogą dotrzeć w mniejszym lub większym stopniu do grupy docelowej. Od społeczności natomiast zależy już ich interpretacja. Dlatego też sukces zapewnia konsekwentne i stałe działanie, które pomaga budować zamierzony wizerunek.

W komunikacji ze społecznością, w szczególności online najważniejsze jest przekazywanie prawdziwych treści, które niosą za sobą wartość dodaną. W natłoku informacyjnym nie mamy czasu na czytanie wiadomości, które nie są dla nas istotne lub nie odnoszą się do naszych potrzeb. Chcemy krótkich i jasnych komunikatów pokazujących nam rozwiązania potrzebne w naszym codziennym życiu.

Kluczowym elementem jest również spersonalizowany przekaz. Odpowiednie dostosowanie języka, formy komunikacji oraz kanałów przez jakie to robimy ma ogromne znaczenie. Nieumiejętne przekazywanie informacji lub w złym tonie może spowodować efekt odwrotny do zamierzonego. I tak dla przykładu – nie zdobędziemy poparcia młodych i kreatywnych osób kierując do nich sztywny „korpo” przekaz.

„Dbałość o wizerunek nie jest lakierowaniem ani polerowaniem zewnętrznego błysku, ale sprawą jakości całej konstrukcji.”
– Werner Niefer (1926-93), menedżer niemiecki, prezes zarządu Mercedes Benz AG

W crowdinvestingu

W formie finansowania jaką jest crowdinvesting, którego sama nazwa już wskazuje na finansowanie społecznościowe, to właśnie grupa odbiorców odgrywa istotną rolę w drodze do sukcesu danego projektu. Subiektywna opinia społeczności decyduje o tym, czy pomysłodawcy uda się uzbierać odpowiednią kwotę pieniędzy na zakładany cel. A wpływ na to ma przede wszystkim wizerunek projektu, twórców oraz prezentowanych materiałów.

Na pierwszym miejscu najważniejsza jest ciekawa idea, która przykuje uwagę odbiorców. Jeśli temat jest interesujący oraz przede wszystkim zakomunikowany odpowiednio do wybranej grupy docelowej na pewno spotka się z jej odzewem. Idealnym przykładem takiej kampanii była akcja browarów BrewDog. Założyciele wykorzystali falę popularności produktu do rozwoju brandu i prowadzenia kolejnych etapów inwestycyjnych. Stworzyli szalenie zaangażowaną społeczność, która dostaje regularne informacje od marki, a co najważniejsze czuje, że ma realny wpływ na to co dzieje się w jej ulubionym browarze.

(Tu można przeczytać więcej o kampanii: http://crowdinvesting.pl/crowdinvesting-przykladowa-kampania/)

Gdy zainteresuje już nas temat przychodzi czas na zapoznanie się z twórcą. Jego wizerunek jest równie ważny co pomysł. Chcemy wiedzieć w co, ale przede wszystkim w kogo inwestujemy. Czy jest to osoba, której możemy zaufać, z którą chcielibyśmy współpracować? A co najważniejsze, czy na stronie projektu znajdę odpowiedzi na wszystkie nurtujące mnie pytania? Przedstawienie pomysłodawców ma ogromne znaczenie dla wizerunku całego projektu. Mile widziana jest również prezentacja pozostałych osób związanych z przedsięwzięciem. Pomaga się utożsamić z marką, ale przede wszystkim ją poznać. To buduje zaufanie.

Na cały wizerunek projektu niebagatelny wpływa ma również jakość prezentowanych materiałów. Przy inwestowaniu i stawaniu się częścią danej firmy często zwracamy uwagę na to w jakiej formie  zostały podane informacje. Liczy się nie tylko sama kreacja graficzna, ale jej merytoryka i jakość. Najważniejsze są zrozumiałe opisy projektu, twórców, form finansowania, prognoz, analiza rynku, ale przede wszystkim korzyści dla inwestorów. Obietnica, która buduje nadzieję zostania członkiem czegoś prestiżowego i wyjątkowego skutecznie zwiększa poczucie pożądania, które w efekcie skutkuje podjęciem decyzji zakupowej. Warto pamiętać, że tego typu decyzje to nie tylko suche fakty i liczby, czy chłodna kalkulacja to także emocje. To one w dużej mierze wpływają na angażowanie się w projekty, które są prezentowane na platformach crowdinvestingowych.

Warto zapamiętać

Wizerunek:

Buduje zaufanie

Wzmacnia pozycję firmy na rynku

Wpływa na sukces marki

Ułatwia komunikację z otoczeniem

Zwiększa wartość projektu oraz jego konkurencyjność

***

Artykuł powstał w ramach cyklu „Świadomy Przedsiębiorca”. Więcej przeczytacie w zakładce baza wiedzy.
Jeżeli artykuł Ci się spodobał i potrzebujesz pomocy w pracy nad wizerunkiem Twojej marki, zapraszamy do kontaktu!!

***

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.