Na rynku widać wzrost zainteresowania programami lojalnościowymi skierowanymi do inwestorów indywidualnych. Mimo iż jest to wciąż swego rodzaju nowość, coraz częściej zaczyna być wprowadzana przez organizacje, szczególnie te największe. Tego typu działania dają możliwość zbudowania długoterminowych relacji z inwestorami, ponieważ akcjonariusz jest również klientem, i odwrotnie. Jakie jeszcze są korzyści? Sprawdzamy na przykładach. 

W Polsce programy lojalnościowe dla inwestorów wprowadził Orlen czy całkiem niedawno Grupa Energa, a plany wdrożeniowe zapowiada PZU czy Plantwear. Główne korzyści jakie dają takie działania to przede wszystkim budowanie lojalnej społeczności wokół marki. Stawiają głównie na emocje, zaangażowanie i wzbudzenie zaufania do organizacji. Dla wielu początkujących inwestorów jest to także doskonały element edukacyjny, który pokazuje „jak to robić” na rynku kapitałowym. Rosnąca świadomość społeczeństwa, powoduje większe zainteresowanie spółkami giełdowymi, a co za tym idzie zwiększa możliwości przedsiębiorstw. 

Korzyści jakie zwykle oferują spółki za trzymanie akcji np. przez minimum rok to choćby zniżki na produkty i usługi czy w przypadku debiutu giełdowego możliwość zakupu akcji z dyskontem lub otrzymanie gratisowych przy zakupie większej liczby. 

Sukces Orlenu

Orlen podkreśla, że inwestorzy są bardzo zainteresowani programem lojalnościowym „Orlen w portfelu”. Inicjatywa wystartowała w listopadzie ubiegłego roku. Przez ten czas zdobyto 1.800 członków. Na bazie popularności uruchomiony został drugi, edukacyjny filar tego programu – „Akademia inwestowania”, którym zainteresowanych było aż 10.000 osób. Spółka przygotowała mnóstwo materiałów w wielu formatach, od podręczników po webinaria. To wszystko ma na celu pobudzić inwestorów indywidualnych oraz przede wszystkim zwiększyć ich niewielką aktywność na polskim rynku kapitałowym. 

Jak zaznacza Orlen dzięki programowi akcjonariusz-klient jest dużo bardziej lojalny. Przedkłada się to bezpośrednio na częstsze korzystanie z usług i produktów spółki, ale także na wizyty np. na stronie www, gdzie można znaleźć aktualne informacje, czy śledzić wyniki okresowe. Tak zbudowana relacja jest silna i przede wszystkim długoterminowa. Posiadanie akcji znanej i globalnej instytucji daje swego rodzaju poczucie przynależności, ale także ważności. 

Początek programu Grupy Energa

Za długoterminowe posiadanie akcji będzie inwestorów nagradzać również Grupa Energa w programie „Energia w akcji!”. Zostanie on uruchomiony we wrześniu tego roku. Akcjonariusze otrzymają m.in. zniżki na instalacje fotowoltaiczne, stały rabat na zakupy w sklepie internetowym czy czasowe zwolnienie z opłat za prowadzenie rachunku inwestycyjnego. Aby móc wziąć udział w programie konieczne jest posiadanie conajmniej 500 akcji spółki przez pół roku na rachunku w domu maklerskim PKO BP. 

Głównym celem budowania długoterminowych relacji jest zwiększenie wpływu na stabilizację giełdowych notowań. Podobnie jak przy Orlenie tutaj również mamy aspekt edukacyjny. Akcjonariusze otrzymają dostępy do materiałów szkoleniowych SII dotyczących rynku akcji spółek energetycznych. Dodatkowo uzyskają również możliwość udziału w konferencjach naukowych poświęconych tematyce inwestowania w spółki energetyczne. Energa podkreśla, że ma nadzieję iż znajdzie naśladowców w branży, którzy również będą chcieli edukować rynek.

Mniejsze spółki również planują

Programy lojalnościowe dla inwestorów doskonale sprawdzają się w przypadku debiutów spółek. Co ważne nie są tylko przeznaczone dla największych graczy. Plantwear, wiodący producent akcesoriów lifestylowych z drewna w Polsce, planuje wejście na rynek publiczny w tym roku.  Przewiduje także program lojalnościowy dla inwestorów, którzy posiadają co najmniej 1.000 akcji. W zamian otrzymają unikatowe produkty dostępne tylko dla nich.

Interes spółki to interes akcjonariusza

Spółki, które w szczególności skierowane są do klientów idywidualnych powinny zainteresować się programami lojalnościowymi, ponieważ mają one ogromne możliwości cross-sellingu. Oznacza to, że każdy obecny czy potencjalny klient może zostać inwestorem, a inwestor klientem. Ma to również aspekt emocjonalny, ponieważ jeśli kupuję u siebie, a moja oferta jest atrakcyjna biznesowo to znaczy, że w przyszłości będę czerpał z tego zyski. Jeśli zwiększą się natomiast zyski spółki wpłynie to bezpośrednio na większy zwrot dla wszystkich inwestorów. Tutaj decyzje zakupowe akcjonariuszy mają kluczowe znaczenie. 

Jak wypracować sukces programu lojalnościowego?

Każdy program lojalnościowy powinien być odpowiednio przygotowany. Ważną rolę odgrywają tutaj przede wszystkim działania trafiające do grupy docelowej. Tworząc tego typu inicjatywy należy przeanalizować dokładnie potencjalnych odbiorców i dopiero wtedy startować z próbą zbudowania odpowiedniego modelu programu lojalnościowego. To potężny projekt, który powinien być wypracowany ze specjalistami. Wymaga on harmonijnej współpracy na wielu płaszczyznach, które docelowo mają wpływać na decyzje zakupowe potencjalnych akcjonariuszy-klientów, ale przede wszystkim na decyzje inwestycyjne.

Warto zapamiętać:

Programy lojalnościowe:

  • Budują długoterminowe relacje z inwestorami;
  • Mając element edukacyjny zwiększają świadomość społeczeństwa;
  • Angażują akcjonariuszy, którzy jednocześnie są klientami, i klientów będących inwestorami;
  • Wpływają na emocje, zaangażowanie i budują zaufanie.