W tradycyjnym modelu prowadzenia biznesu wielu przedsiębiorców od zawsze dążyło do jak największego zysku. Ta pogoń często była ślepa, bez szansy na sukces. Dlaczego? Definiując jednocześnie kilka celów na różnych frontach możemy liczyć na sukces. Koncentracja na samym zysku bywa zgubna. Dzisiaj przedsiębiorcy dużo większą uwagę zwracają także na elementy pozafinansowe, takie jak relacje, wizerunek, lojalny zespół, kultura. Synergia tych wszystkich wartości wraz z kompetencjami strategicznymi i finansowymi to recepta na świadomy rozwój przedsięwzięcia i osiągnięcie innych celów.

Możemy stwierdzić, że pojęcie świadomości jest dosyć abstrakcyjne, jednak ostatnio staje się bardzo popularne. Coraz więcej osób, które działają w przeróżnych branżach jest zainteresowana poznaniem tej tajemniczej siły świadomości. I świat biznesu nie jest wyjątkiem.

Według Józefa Bremera – polskiego filozofa, profesora nauk humanistycznych – dzięki świadomości i woli człowiek potrafi zaplanować swoje działania, potrafi wyobrazić sobie swój cel, do którego dąży. Działanie człowieka nie jest „sztywne”, lecz plastyczne tzn. zmienia się w zależności od warunków zewnętrznych, a zwłaszcza od działań innych ludzi. Świadomość odgrywa rolę kierowniczą w regulacji człowieka z otoczeniem. Świadomość i wola to dwie najważniejsze formy ludzkiej psychiki. Byt kształtuje świadomość, a świadomość kształtuje wolę człowieka. 

Do świadomości przedsiębiorczej podchodzimy bardziej jak do umiejętności oceny wpływu naszych działań, decyzji na rozwój przedsięwzięcia, analizy całego obrazu i jego poszczególnych wątków, spojrzenia na sytuację z wielu perspektyw oraz gotowości uczenia się na własnych błędach. To wszystko pomaga podejmować mniej błędnych decyzji i być w pełni skoncentrowanym na wzroście przedsięwzięcia. Kiedy ludzie podejmują świadome decyzje, działają z jasnym celem, aby służyć najlepszym interesom firmy.  Nawet w najtrudniejszych sytuacjach nie poddają się emocjom oraz nie stawiają własnego interesu ponad interesami firmy.

Należy jednak pamiętać, że nawet wystarczająco zaawansowany poziom świadomości poszczególnych osób nie zagwarantuje rozwoju firmy bez odpowiednich kompetencji biznesowych.  

Kim jest świadomy przedsiębiorca? Czym się charakteryzuje?

Przedstawiamy listę cech i umiejętności, które pomagają zwiększyć poziom świadomości:

Otwartość/giętkość – (z ang. flexibility). 

Bardzo ważna jest otwartość umysłu na innowacje, partnerstwa, nowe kierunki rozwoju. W warunkach tak szybko zmieniającego się rynku niezbędna jest także gotowość oraz umiejętność adaptacji do tych zmian, przekształcenia celów czy strategii.  

Szersza perspektywa

Świadomy przedsiębiorca ma szerszą perspektywę. Po pierwsze, to oznacza, że potrafi zachować jasność umysłu i obiektywnie spojrzeć na całą sytuację pod różnymi kontami; po drugie, to przekłada się na myślenie kategoriami infrastruktury czy ekosystemu. Nie koncentruje się tylko na jednym wątku, ścieżce czy problemie, tylko potrafi patrzeć na pełen obraz, stworzyć większą strukturę, elementy której będą skutecznie współpracować na sukces firmy. 

Relacje

Umiejętność budowy relacji – z partnerami, klientami, inwestorami to prawdziwy skill. Relacje są cenną walutą w dzisiejszym świecie i kultura nawiązywania kontaktów, komunikacji, szacunek do innych jak najbardziej wzbogacą świadome podejście do biznesu. Poza tym jednym z najważniejszych elementów na drodze do rozwoju jest zespół. Teamwork to hasło klucz świadomego zespołu – kompetencje się uzupełniają nawzajem, się podziela wspólną wizję, docenia się każdego członka. 

 “Teamwork is not a small thing. Teamwork is a personal consciousness.” 

Yogi Bhajan 

Zarządzanie społecznością

Każde przedsięwzięcie ma wokół wiele społeczności – klienci, użytkownicy, partnerzy, inwestorzy, obserwatorzy, konkurenci i inni. Ne tylko warto potrafić tworzyć te społeczności, ale i móc owymi zarządzać – rozsądnie, z korzyścią dla obu stron.

Online Presence 

Istotne jest też podejście do wizerunku – to jak wyglądamy w sieci, jako konkurent w branży, jaki mamy branding, jak komunikujemy, przekazujemy filozofię firmy, jak prowadzimy media społecznościowe, w jaki sposób odpowiadamy na komentarze konkurentów. Te wszystkie aspekty mocno wpływają na postrzeganie naszej firmy. Budowa wartościowego wizerunku jest bardzo ciężką, ale przynoszącą wymierne korzyści umiejętnością. Charakteryzuje ona nowoczesnego świadomego przedsiębiorcę.

Droga do rozwoju i wzrostu ma dużo więcej cegiełek niż się wydaje. Osiągnięcie świadomości biznesowej nie jest łatwe, bo wiąże się z wypracowaniem wielu umiejętności, uważnością, być może ciężkimi decyzjami. Natomiast jest ona bardzo ważna pod kątem sposobu prowadzenia przedsięwzięcia, rozwoju czy wyróżnienia się na rynku. Zwiększenie poziomu świadomości prowadzi do wymarzonych celów biznesowych oraz przede wszystkim samodoskonalenia.

Warto zapamiętać

Zysk nie jest jedynym celem świadomego przedsięwzięcia.

Otwartość, szersza perspektywa, wizerunek oraz umiejętności budowy relacji i zarządzania społecznością są cechami świadomego przedsiębiorcy.

Świadome prowadzenie biznesu doprowadza do lepszych wyników biznesowych oraz udoskonalenia osobowości.

***

Artykuł powstał w ramach cyklu „Świadomy Przedsiębiorca”. Więcej przeczytacie w zakładce baza wiedzy.
Jeżeli interesują Ci modele wzrostu wartości firmy czy chcesz się dowiedzieć więcej o świadomym prowadzeniu biznesu, zapraszamy do kontaktu!!

***