Baza wiedzy

Crowdfunding – finansowanie społecznościowe to źródło kapitału dostarczanego przez szeroką społeczność wirtualną, która chce wesprzeć kreatywnego pomysłodawcę. Zgromadzone w ten sposób środki mogą wynieść od kilkuset do nawet kilku milionów złotych.

Crowdfunding to „rodzaj gromadzenia i alokacji kapitału przekazywanego na rzecz rozwoju określonego przedsięwzięcia w zamian za określone świadczenie zwrotne, który angażuje szerokie grono kapitałodawców, charakteryzuje się wykorzystaniem technologii teleinformatycznych oraz niższą barierą wejścia i lepszymi warunkami transakcyjnymi, niż ogólnodostępne na rynku”. [Karol Król, Finansowanie społecznościowe jako źródło finansowania przedsięwzięć w Polsce]

„Wśród różnych podejść definicyjnych, można wyróżnić pewne cechy, które umożliwiają odróżnienie finansowania społecznościowego sensu stricto od innych mechanizmów, w tym fundraisingu. zbiórek publicznych, darowizn i innych:

  • Pieniądze – finansowanie społecznościowe opiera się na przekazaniu gotówki, praktycznie zawsze w zdematerializowanej formie.
  • Cel – jasno określone jest przeznaczenie środków oraz efekty ich wydatkowania.
  • Szeroka społeczność – informacja o projekcie jest dostępna dla bardzo dużego grona osób, przeważnie każdego, do kogo dotrze.
  • Open call – możliwość wsparcia projektu jest prezentowana w sposób otwarty, kierowana do nieoznaczonego adresata i nienakładająca ograniczeń w dostępie.
  • ICT – cały proces gromadzenia kapitału odbywa się przy wykorzystaniu rozwiązań teleinformatycznych.
  • Lepsze warunki – pozyskanie kapitału wiąże się z warunkami bardziej korzystnymi, niż ogólnodostępne na rynku dla danego projektodawcy.
  • Świadczenie zwrotne – każdorazowo za udzielenia wsparcia finansowego każdej osobie i firmie, która go dokona oferowane jest świadczenie zwrotne. Może ono przyjąć różną formę, ale nie może mieć ona jedynie charakteru emocjonalnego.” [Karol Król, Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności, Warszawa 2013]

Na całym świecie funkcjonuje ponad 1600 portali, które umożliwiają opisanie projektu, określenie nagród dla wspierających i ich cen, celu finansowego i zbieranie środków na realizację własnych przedsięwzięć biznesowych, społecznych i kulturalnych.

Crowdinvesting – rodzaj finansowania przedsiębiorstw w formie pozyskiwania rozproszonych wpłat dużej społeczności przy użyciu elektronicznych platform w zamian za zwrotne świadczenia finansowe lub prawa majątkowe, na równych warunkach określonych w umowie inwestycyjnej, przeważnie połączony z angażującą kampanią o charakterze wizerunkowym i sprzedażowym.

Crowdfunding, czy crowdivesting – jakie są różnice?

Czym jest crowdinvesting?

Fintech – (od: financial technologies) dział gospodarki oparty na wykorzystaniu zaawansowanych technologii w celu lepszego (wygodniejszego, tańszego, nowe grupy docelowe) świadczenia usług lub usprawniania procesów na rynku finansowym. Przeważnie działania w tym sektorze prowadzą młode innowacyjne firmy (startupy) niezależnie lub wspierane w formie inwestycji, inkubacji lub aliansu przez tradycyjne instytucje finansowe.

Sektor FinTech powstał wy wyniku (1) rozwoju technologii i szybkiej jej adopcji w rozwiniętych społeczeństwach, (2) rozwoju sektora nowych mediów oraz (3) nieefektywności na rynku kapitałowym lub/i nowym możliwościom świadczenia usług finansowych.

Tokenizacja – proces zamiany aktywa lub prawa majątkowego na transferowalny, cyfrowy nośnik wartości tzw. token, poprzez wykorzystanie inteligentnych kontraktów (smart contract) przy użyciu technologii blockchain. Proces ten polega na cyfryzacji umowy, prawa majątkowego, udziału itp. i zachowaniu informacji o nim oraz jego właścicielu w zabezpieczonej kryptograficznie rozproszonej infrastrukturze technologicznej. Mniej zaawansowanym procesem o podobnym efekcie jest dematerializacja dokumentów akcji i przypisywanie ich stanu do rachunku maklerskiego w formie zapisu cyfrowego.

Initial Coin Offering (ICO), czasem określone jako crowdsale lub crypto-crowdfunding to nowe źródło pozyskiwania finansowania. Mechanizm ten jest zbliżony do crowdinvesting, natomiast płatność przekazywana jest w kryptowalucie, a umowę inwestycyjną zastępują inteligentne kontrakty (smart contracts).

KNF pragnie zwrócić uwagę podmiotów chcących zaangażować się w organizację oferty ICOs, że powinny one w pierwszej kolejności przeanalizować kompleksowo wszelkie prawne aspekty związane z projektem.

Dotyczy to w pierwszej kolejności ustalenia, czy planowana działalność w sferze ICOs jest związana z koniecznością uzyskania określonego zezwolenia. KNF przypomina, że prowadzenie działalności bez zezwoleń wymaganych przepisami ustaw regulujących rynek finansowy jest sankcjonowane przepisami karnymi. W przypadku wątpliwości po stronie podmiotów oferujących ICOs dotyczących oceny działań i podlegania konkretnym wymaganiom prawnym, istnieje możliwość skierowania zapytania do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, która dążąc do zapewnienia stabilnego i bezpiecznego rozwoju innowacji finansowych, będzie mogła dokonać oceny konkretnego przypadku.