Relacje w biznesie to jeden z kluczowych elementów, który wpływa na sukces projektu. Ważne są zarówno te kontrahentami, jak i z klientami. Mierzenie ich efektywności nie opiera się na miarach ilościowych, ale na informacjach zwrotnych, które są dostarczane od społeczności. W ten sposób jesteśmy w stanie zbudować silne fundamenty naszej działalności. 

Umiejętność odpowiedniego zachowania się, zrozumienie drugiej strony oraz przede wszystkim poszanowanie ewentualnych różnic pozwalają na nawiązanie dialogu prowadzącego do sukcesu projektu. W ten sposób skutecznie budujemy nie tylko więzi i relacje interpersonalne, ale także opieramy się na silnych podstawach opartych na wzajemnym zaufaniu.

Biznes to relacje między ludźmi nie liczby, gdyby było inaczej, najbogatsi byliby matematycy.

Jan Kulczyk

Stały kontakt

Najważniejsze przy budowaniu dobrych relacji jest utrzymywanie stałego kontaktu. Mimo iż dzisiaj czas jest niezwykle drogocenny, do stałego informowania otoczenia o tym co się u nas dzieje możemy wykorzystywać nowoczesne narzędzia jakimi są np. social media. Pozwalają nie tylko w czasie rzeczywistym publikować informacje o nowościach, kolejnych pomysłach czy po prostu przemyśleniach, ale umożliwiają konsultacje. Wszelkie publikowane treści czy to na Facebooku, Linkedin lub Instagramie poddajemy społecznej dyskusji. W efekcie końcowym, co najważniejsze budujemy relacje i nawiązujemy kontakt z otoczeniem oraz rozwiązujemy ewentualne problemy. 

Pokazuj inicjatywę

W budowaniu relacji bardzo ważna jest inicjatywa. Liczy się nasze zaangażowanie i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom inwestorów, partnerów, a przede wszystkim klientów. Chodzi nie tylko o proponowanie nowych rozwiązań, ale przede wszystkim udoskonalanie tego co już jest. Dla przykładu, gdy prezentujemy społeczności projekt na platformie crowdinvesting niezwykle ważne jest dbanie o satysfakcję. Potencjalny wpłacający powinien poczuć, że ma realny wpływ na sukces projektu, ale inicjatywa należy do pomysłodawcy. To on jest osobą zarządzającą, a angażowanie się wspierających może jedynie pomóc w realizacji pomysłu. 

Zaangażuj się

Zaangażowanie to jeden z najważniejszych czynników, który wpływa na dobre relacje. Pokazuje naszą inicjatywę oraz pozwala zbudować silne więzi. Jeśli chcemy, aby inni poczuli tak samo mocno nasz biznes jak my, powinniśmy im to pokazać. Chodzi o „zarażanie” innych naszą wizją. Możemy to zrobić poprzez akcje dedykowane klientom, specjalne posty publikowane na social mediach czy choćby miesięczne newslettery wysyłane do naszych partnerów oraz współpracowników.

Dostosuj się

Sukces dobrych relacji to umiejętne dostosowanie się do oczekiwań grupy docelowej. Komunikacja powinna zakładać to, co jest potrzebne naszym klientom, inwestorom czy partnerom. W natłoku informacji, produktów oraz usług powinniśmy myśleć o tym, co jest wyjątkowe, ale przede wszystkim ważne dla naszej społeczności. Oznacza to, że wszelkie komunikaty powinny być skierowane w odpowiedni sposób do wybranej grupy. Inaczej będziemy rozmawiać z młodzieżą, która kupiłaby nasze mrożone jogurty, a już inaczej skierujemy komunikację do inwestorów finansowych, których interesują konkretne zyski oraz dywidendy. 

Pamiętaj o szacunku

Podobnie jak w życiu prywatnym, tak i w biznesowym bardzo ważny jest wzajemny szacunek. I mimo iż brzmi to jak wers prosto z hip-hopowej piosenki to znaczy wiele. Szanując swoich odbiorców jesteśmy w stanie zdobyć ich zaufanie, ale też go nie zawieźć. W komunikacji powinniśmy pamiętać głównie o szczerości. Nie zdadzą się na nic fałszywe obietnice bez pokrycia, bo prędzej czy później i tak wyjdą na jaw. 

Podsumowując

Jeśli chcesz, aby Twój biznes odniósł sukces, ale przede wszystkim go utrzymał powinieneś dbać o dobre relacje ze swoim otoczeniem. Jeśli będą one odpowiednio prowadzone pozwolą nie tylko na dyskusje, otrzymywanie informacji zwrotnych od klientów, ale także wsparcie podczas ewentualnego kryzysu. Zaufana społeczność to siła, która może uratować markę. Idealnym przykładem tego typu działań są kampanie crowdfundingowe oraz crowdinvestingowe. To właśnie one pokazują jak ważne jest budowanie wartościowych więzi z otoczeniem marki. 

Warto zapamiętać:

Relacje w biznesie 

  • Wpływają na sukces projektu
  • Umożliwiają dyskusje ze społecznością
  • Pozwalają na zdobycie nowych pomysłów
  • Dobrze prowadzone budują zaufanie
  • Pomagają w kryzysie. 

Artykuł powstał w ramach cyklu „Świadomy Przedsiębiorca”. Więcej przeczytacie tutaj!

Jeżeli artykuł Ci się spodobał i potrzebujesz pomocy w pracy nad wizerunkiem Twojej marki, zapraszamy do kontaktu!